"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

onsdag 7 juli 2010

I´ma back....

så brukar min figur låta på Mario..Luigi mitt alterego i livet just nu...och japp, jag är tillbaks i ett gammalt beteende känner jag...irritation...över saker i mitt liv....frustration över min oförmåga att säga ifrån till mej själv att jag faktiskt jobbar mer tid nu och orkar mindre igen....kände mej jättetrött i gårkväll och illamående yr och på gränsen till svimfärdig...och ändå börjar jag vattna blommor och blir irriterad...ser dammtussar, kläder jag inte plockat undan osv...dammsugaren som står och väntar, tvätten som inte är tvättad, och så är jag plötsligt tillbaks i mitt gamla liv av irritation över allt som jag inte gjort...


eller egentligen vi gjort...för vi är två i vår lägenhet nu...och vi har olika syn på det som ska göras. Under alla år som varit har jag alltid tagit på mej ansvaret för att se till så att det fungerat, familjens projektledare...trodde jag iaf...men inser också att andra i mitt liv gjort en hel del av hushållsarbetet som jag inte gjort...det jag gjorde istället för att se saker som gjordes var att bli irriterad över att jag gjorde allt...för i min värld kändes det så....det är så igen hos mig nu...fast jag ser att det är inte sant, jag släpper inte kontrollen...jag säger inte till, ber inte om hjälp, jag gör....automatiskt...hela tiden...

jag förutsätter att jag ska göra det...bokade tvättid i morgon i morse....varför gör jag så här?? Jo, en dag lärde jag mig att sluta vara offer för mej själv, för om jag vill ha städat, tvättat osv var jag ansvarig för det. Det var något jag ville, ha det på det sättet....inte någonting någon annan krävde av mig. Jag tyckte/tycker om när det städat, fixat och fint...men min ork räcker inte till jobbet och att ha lika hög fart hemma....

jag har upptäckt att jag blir rastlös av att det är rörigt.....det blir ett slags tvång att göra saker hemma...eller att planera resor vi inte har råd med, eller att hitta på andra projekt som bara jag är involverad i...haha...sen så slåss jag som fasiken för att få med Mojen på projektet....vilket inte alls går så bra emellanåt....och då lägger jag ner...en stund, så återkommer jag när jag hittat ny energi...eller blivit mer rastlös...I´m back i något jag inte vill vara...men i något som jag inte vet hur jag ska ta mej ur....ännu...antagligen hänger det ihop med det som jag senast upptäckt...att ha det bra är ett hot, vila är hot..tystnad är hot...lugnet...är ett hot...där lurar döden i all sin kraft....


 vem sa att livet var enkelt.....

2 kommentarer:

Maria sa...

När du kommer på lösningen måste du berätta den för mig. Jag håller på precis likadant. Ständigt beredd, ständigt frustrerad eller på gång. Tycker inte om röran men tycker inte heller om att ständigt vara den som måste hålla ordning osv. Vi får fundera på varsitt håll och delge varandra lösningarna.

Vida sa...

Vad du är klok som ser det här hos dig... på min tid när jag körde slut på mig så var det mer karriär, att finnas till för andra, göra allt som verkade roligt som drabbade mig.. hemmet har jag alltid tyckt om att ha fint men det är inte där mina måsten hamnar...

du är så KLOK som ser det här, det är första steget till att göra annorlunda...

Kramar från Liv