"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

onsdag 21 juli 2010

Dagens visdomsord

"Styrkan"

Du är kraftfull, du är stark, en inre styrka som ingen rår på. Lita till dig själv, våga göra det du drömt om, förverkliga dina planer, du kommer att få stöd. Du vägleder både dig själv och andra genom din övertygelse...- Använd din inre kraft!

ja det är ord som landar hos mig med stor tyngd, för så kände jag mig inte i morse när jag låg vaken mellan 4-5 och funderade över livet och varför vissa saker är så viktiga för mej....eller rättare sagt funderade jag faktiskt på om de är så viktiga egentligen, eller om jag faktiskt ändå kan leva utan just det.

funderingar om det går att göra annorlunda i mitt tänkande, sluta tänka och bara vara t.ex.....eller sluta förklara saker för andra som de aldrig kan förstå....inte ens om jag försöker förklara dem förstås de vissa gånger....så vad är vitsen med att försöka få andra att förstå?

det är som när jag försöker förklara varför jag är sjukskriven för vissa, eller försvara att jag fortfarande inte orkar jobba heltid...häromdagen pratade jag med en person och den personen lyssnade inte alls på min förklaring till mina utmattnings symptom...att det beror på mina rastlösa ben, att jag faktiskt inte sovit ordentligt på flera år....för det hade jag minsann inte sagt något om förrut.....nä...ibland kan det vara så att man berättar men ingen hör.....eller inte vill höra, bara vill höra sin egen sanning, sina egna tankar, sina egna problem, och så frågar man lite "spontant" hur man mår....

jag ser ju frisk ut, och borde ju vara frisk efter den så långa sjukskrivningen......E och jag pratade om hur det gick att arbeta 75% och hur nära gränsen jag är....att jag vill göra saker när jag kommer hem, roliga saker, men att jag inte orkar det...jag är trött, kände igår hur trött och irriterad jag var också.....inte bara kroppsligt trött utan mentalt trött....på jobbet är det full huggning igen...vi är få själar som jobbar, jag har svåra ärenden att utreda och hantera, även om jag jobbar 75% så får jag inte vara 110 % i tjänsten....utan måste fortfarande ta det lungt då jag har "hjärnsläpp" där jag blir så trött att jag bara måste gå ett varv....men jag har också kollegor på vårt andra kontor som får mej att skratta så jag kiknar emellanåt....då känner jag att det är helt ok att vara 75% på jobbet, men att inte arbeta mer än 50-70%....för det går ändå....

det är fler som hjälps åt och jag gör det jag orkar och har förmåga till just nu.....jag är ofta glad nu för tiden, jag kan tänka lite mer komplicerade saker, men har fortfarande svårt att läsa in nya långa texter av information som inte är så enkel....den kognitiva förmågan hänger fortfarande efter och det märks när jag blir trött....även om jag tycker att jag har en jättestor förmåga att förstå komplexa problem fortfarande....det är mer i kombinationen av stressad situation, exempelvis då jag har en kund i telefon och ska förklara något på ett annat vis för att kunden ska förstå mig.....då kan det bli tungt...nu har jag väldigt lite kundtelefon på det sättet just nu....så man har verkligen försökt anpassa arbetet åt mig....tacksamt nog...

så även om viljan finns där, finns inte orken, och ibland kan det vara guds försyn att se till att man inte kan dra iväg för mycket.....så tänker jag idag....och plockar fram ett ord av Herrman Hesse

Det finns ingen annan verklighet än den vi bär inom oss.

Därför tar jag dagens visdomsord med mig...och säger det ord jag hittade häromdagen...

Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

Inga kommentarer: