"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

måndag 11 januari 2010

Solen skiner och jag har sovmorgon

trodde de som gick kl 6 i morse iaf, men nepp icke sa nicke....det har jag inte haft, men däremot en riktigt orolig natt, och söndagsnatten speglar sig ofta i just det...oro...så ringde till jobbet direkt i morse och frågade om jag kom ihåg rätt att jag har telefon på em...vilket innebär att jag ska jobba 12 till halv 5 ungefär...om jag ska äta lunch på jobbet också, vilket jag nog får göra.... jag ska straxt ge mig iväg och ska svänga förbi Ica och handla mat till att ha på jobbet i frysen...vilket är bra så slipper jag planera maten för lunchen om jag inte har någon redan.

fungerar utmärkt för mig så tänkte fortsätta med det....nu när vardagen kom hit igen....

läste en bok och grät i morse, för jag insåg precis hur jag gör ( IGEN)...eftersom jag suttit och flyttat över min gamla blogg till ett nytt ställe för att kunna göra om den i bokform så läser jag också mina egna inlägg...och ja, här kommer ett kapitel av boken som heter Älska din kropp som den är av Astrid Longhurst....

Hyr en kropp!
Många människor lever aldrig helhjärtat i sina kroppar. Det är som om de leasar kroppen på livstid, med ett årligt erbjudande om att köpa ut den eller att fortsätta leasa. Att verkligen bejaka den och ta fullt ansvar för hur man behandlar den, älskar, vårdar, skämmer bort, tröstar och tillfredställer den. Det handlar om att bli medveten om vem man är och hur man mår i varje givet ögonblick.

När du bejakar och älskar din kopp lägger du märke till när du är trött, frustrerad, glad eller orolig, och accepterar att känslorna är verkliga för dig, de är dina sanningar och du har makt att förändra dem. Det finns ingen hyresvärd att lämna över våra kroppar till när något behöver rättas till eller när vi behöver renovera där hemma! Många människor trivs med hyresvillkoren så länge allt fungerar, men när något gåt på tok, slår de ut med armarna och ropar :" Hjälp, det är inte mitt fel, jag gjorde inget-fixa det åt mig"!

Samma sak gäller våra kroppar. När vi försummar eller missköter oss själva kan vi förlora energi och bli sjuka, och då förväntar vi oss att doktorn ska kunna bota oss på direkten.....Citat slut...

ja precis så är det för mig, jag vill gärna hitta en "fysisk" orsak till att jag är dålig...för att jag skulle vara ett offer för mig själv är inget jag vill köpa...att jag jobbat och slitit på i full hastighet och lite till i alla år, är inte alls något fel, att jag dessutom tankar disel i mitt hus för uppvärmningens skull, det är inte heller mitt fel...jo, självklart är det så....det är bara jag som lastas för att min kropp är där den är idag, för någonstans på vägen har jag gett den tillåtelse att bli så som den är....

det ger mig också insikter till att fortsätta mitt arbete med mig själv....för att må bättre och få en lika fin insida av min kropp som utsida...för egentligen spelar det ingen roll vilka gardiner eller annat fint pynt  vi dekorerar "vårt hus" eller vår kropp  med, om det växer "svampar" i husgrunden.....eller i vår kropp....

nu är det dags för mig att gå...ut i solen och sen väntar arbetet, vänner och en trevlig stund med familjen idag....

kram på er...och hur har ni det med "svamparna" i era grunder?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättebra text - precis den inspiration jag behöver just nu - jag skriver om kroppen och psykosomatik i min essä i existentiell psykologi. Vilket jag borde göra just nu och inte läsa bloggar ;-)

kram!