"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

onsdag 16 februari 2011

sådd

har ju frösått lite hemma, tänkte ju fixa balkongen i år också , så jag började i tid, kanske för tidigt?? Nå..vi får göra det bästa av det så får vi se vad som händer....

så här började jag...i en "växthus ask" från Ikea som jag haft sygrejor i som helt plötsligt blev en odlingslåda med olika fack, vilket jag tycker var utmärkt. Hade ju köpt torvkrukor och satte olika frön i olika avdelningar och märkte ovanpå locket :0)













Gurkorna drog iväg som bara den så de fick flytta ut i en egen burk rätt snart...har en plastpåse över dom så de inte behöver frysa :0)















tomaterna hade också skuttat iväg idag så de fick oxå flytta ut i egna kupéer, en annan variant av växthus
de är ju rätt rangliga....paprikaplantorna ses i bakgrunden av tomat stråna :0)
























Här bor de nu i varsin liten plastmugg....i väntan på att få bli starka och flytta över i en mjölk kartong kanske
vi får se...

Chilin är också på g och likaså paprikaplantorna...om än inte riktigt uppe så ser man fragment av frön som gror....

har tänkt att sätta ringblommor också för att göra lite spa produkter av från Lisens Örtspa...en riktigt trevlig bok tycker jag... Boken Lisens Indiska spa har ju också en del att erbjuda som jag ska utforska lite mer...

I övrigt så vilar jag idag också , har ont i höger sida under revbens bågen, men har ju tagit ut gallan, blindtarm och vet inte vad jag skulle kunna ta bort mer...och har ingen feber som kan tyda på infektion...men förmodligen har det kanske blivit lite galet med mat och ....min mage är väldigt känslig för att äta regelbundet och har ju försökt att inte äta allt för mkt de här dagarna utan lite i taget...av mer protein betonat än kolhydrater för att se om det kan lugna ner sig...grönt te kör jag också med...så vila och försöka äta lite och ofta kanske hjälper...

så jag fortsätter att läsa lite om trädgård, grunna på min växthus idé här på terrassen, och på landet....har ju lite byggplaner i år med....ska sätta lister i vardagsrummet, både uppe och nere, kolla fönstren i vardagsrummet, badrummet och bygga om trappen till sjön i vår....kanske ska jag göra något mer....vi får se vad lusten orken och pengarna räcker till i år.....småprojekt som att göra nya pallkragar och odlingsbäddar...det är bara sånt som är lätt och enkelt att göra...så det blir det...där ska sättas jordgubbar som ska flyttas från ett land som växer igen....lite annat smått och gott tror jag också att det kan bli....

vila är nog det som är dagens ledord...för i morgon hoppas jag att magen är okej....

1 kommentar:

Maria sa...

Vårkänslorna spirar. Det är härligt att fundera , drömma och planera inför vår och sommar.