"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

lördag 24 april 2010

så fint

väder det var i morse, vi åt frukost på balkongen fast Mojen var förkyld och lät som han hade frukostgröten i halsen...stackarn...

Sen for vi en sväng för att titta på lite saker, men först hade Mojen sagt att jag skulle ta med mig kameran och vi for rakt ut i naturen och såg på kossor :0) inte vilka kossor som helst inte..utan "hedenhöskossor" som går ute året runt, dom är så häftiga och nu hade de fått kalvar :0) fast vi var lite långt bort från dem och jag har ju inte något jätte tele direkt  men ett par bra bilder fick jag iallafall.






















sen for vi och kollade lite på balkongmatta och sen hem och slumrade lite i soffan...jag har bakat nytt surdegsbröd idag, blev mer som chiabattabröd nästan...men de är goda och lite kul att baka ändå  så jag kanske håller på och lär mig??
Sen så gjorde jag en "förkylningssoppa" till middag med nybakt bröd. Den blev god, men lite "svettigt" stark soppa....

Ungefär så här gjorde jag...hade inget recept så den får väl heta
 "Het förkylningssoppa"

400 g torsk i små bitar
1 vitlöksklyfta
2 fiskbuljongtärningar
1 msk asiatiska kryddor ( findus frysta)
1 liten röd mellan eller stark chilipeppar hackad utan kärnor
1/2 paprika
ca 3-5 dl vatten,
1/2 dl strimlad purjo
1-2 dl grädde
1-2 msk tomatpure, eller tomatpasta
en nypa färsk timjan
och så hade jag ett paket färska lasagneplattor som var på väg att bli för gamla
vilka jag skar i strimlor och bröt på mitten och kokade med när jag la i fisken.

Lägg ner buljongtärningar, chilipeppar, kryddor, paprika och koka upp, slå i fisk och pasta, och grädden blandat med lite vatten.

Koka tills fisken och pastan är klar, smaka av med mer grädde om ni vill ha den lite mildare slå i den strimlade purjon och lägg en nypa färsk timjan på toppen innan servering. Tog ur chilin innan jag kokade ihop soppan för kände på vattnet som jag prövade innan att det blivit tillräckligt starkt, men man gör som man vill, men jag blev rejält svettig efteråt av soppan så det var lagom "sting" för min smak iaf.

tar ca 10 min att göra, och serveras med en kall öl, med ett gott bröd och ost till.

det var ett av dagens recept...för jag har gjort en köttgryta också av högrev som blev kanongod, men som ska "mogna" på sig i natt för att serveras i morgon.

innehåll...högrev, gul och röd smålök, vitlök, senap,chilisås, bacon, peppar, paprika i olika färger och köttbuljongtärningar, 2 st, en skvätt grädde i det hele.... Färsk timjan las också i på slutet....serveras med ris i morgon om vi känner oss friska....för vi ska ha gäster eventuellt....

har också sålt allt extra som stod kvar i badrummet som vi inte behövde längre....rätt skönt att få bort det....

nu är det tv som gäller...sista delen av Millennium....ses snart!

2 kommentarer:

Vida sa...

Låter som en soppa i min smak.. bara att jag inte är bra på att laga mat då.. men jag får bli frestad. Här är det också fantastiskt väder men jag sitter inne på kurs hela helgen...

Kramar

Lena sa...

Köpte en Surdegs bok i vintras, är sååå nyfiken på det! än har det dock inte blivit av, men jag ska *ler* göra en sats... det kommer bara så många andra saker emellan hela tiden he he..
Härligt väder idag va? :-)
kram! /Lena