"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

tisdag 27 april 2010

en stor lättnad och en fantastisk möjlighet

var det att få tillgång till Avesta sömnlabb...vi var 4 st som stod där i går kväll, 2 kvinnor vilka snällt satt kvar på akutmottagningen och väntade på att någon skulle hämta oss, men också två karlar som rusade iväg efter den gröna pilen mot sömnlabbet....haha...vi är olika...

väl uppe så var det någon som doftade lite väl mycket, vilket också visade sig att min undersköterska B gjorde...hårspray...astmaspray fram, fönster upp och fyllde i den dokumentation jag skulle ha fått hem egentligen men som nu skulle fyllas i där innan sängdags...

fick gå och sätta fast lite elektroder, få en jättefin nätmössa över huvudet och sen en slang i näsan för att mäta snarkningar....sen var det dags för nedbäddning, och mer elektroder som mätte vad jag andades med, och ekg under natten, samt sladdar på benen som skulle mäta rörelser under natten....

så var det godnatt...vilket gick snabbt, tom läkaren sa det men själv tyckte jag nog att jag låg lite extra länge för att somna in i gårkväll....nå...natten gick bra med sladdar och allt och jag har sovit ungefär som jag gör de flesta nätter hemma också och borta med för den delen...kanske lite mer ytligt än det jag upplever annars...då Mojen ligger brevid..det var ett toabesök och sen var det morgon....sov med öppet fönster och massor av filt på fötterna och sparkade av mej den vet jag i natt....det var varmt då...

är oftast kall om fötter och händer så var skönt då jag la mej med en extra filt. Så efter en dusch och frukost pratadet vi 4 i dagrummet tills doktorn dök upp, jag blev sist ut, men det var otroligt spännande att få se om mina egna upplevelser av det som pågår på natten var lika som resultatet vi tittade på. Och ja...jag sover knappt någon djupsömn, ytligt och drömmer små snuttar 3-4 ggr under natten såg det ut som. Men det som var facinerande var min ben aktivitet....25 ggr i snitt sparkade jag...dvs restless legs blev diagnosen, vilket förklarar att jag vaknar ofta. Jag kickar alltså igång mej själv med mina ben så jag vaknar...otroligt intressant.

så nu vet jag varför jag inte sovit på många år, snarkar, ja det gör jag emellanåt också, men inte så att det ska störa sömnen som benen gör, det är de som är problemet.

det kan bero på järnbrist, men inte i mitt fall, och jag kan minnas hur ont jag haft i benen när jag var liten...växtvärk sa man då, men kan ju ha varit vissa symptom reda då....nå...D vitaminbrist har också påverkan, och ja, nu ska jag prova medicin till natten så får vi se hur det blir...jag är lycklig och glad att jag vet vad som stör min nattsömn iaf....och att det går att åtgärda! Vilken tur att jag fick åka till Avesta så här snabbt!!

3 kommentarer:

Lena sa...

Fantastiskt att du fick en diagnos! även om den inte är något vidare, men bättre med vetskap än att gå & undra & grubbla!...
Bara att hoppas att du hittar den medecin som passar dej åxå!
Jag håller mina tummar ;-)
Kram & lycka till! /Lena

Vida sa...

Vad spännande att få läsa och att du nu vet varför du sover som du gör.. vet inte om min förra kommentar kom fram på ditt tidigare inlägg men jag hoppas denna gör det.

Kramar till dig

Liv

Maria sa...

Vad skönt och intressant fått bekräftat att sömnen inte är vad den borde vara. Sen är det ju "bara" att hitta lösning till problemet eller i alla fall hitta något sätt att hantera problemet så att det inte stör nattsömnen lika mycket.