"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

lördag 16 april 2011

den 2:a augusti 1914

"började dom ringa i kyrkorna kl 5 på morronoch kalla ut alla i ålder från 32 till 40 år på mobilisering. Det utbröt krig med ryssen å tysken den 31 juli 1914...."

så läser jag idag i boken jag hittade på vinden....det är min morfars mamma som skrivit de orden...Boken tillhör Skräddare Jon Mattsson Hellsingtuna Måsta, Hudiksvall 1902.....Min morfars pappa, han som vandrar till Sveg och till Norge...en ovärderlig skatt inser jag när jag läser, det står också en massa gamla huskurer i den....allt nedskrivet av en kvinna som tillhör mitt ursprung för många år sen....facinerande...och svårläst....

ska försöka översätta den till skrift så att vi kan behålla orden....det som också är fantastiskt är att min morfars mor skrev dikter....precis som jag....tänk vilka arv jag fått....

Inga kommentarer: