"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

lördag 11 december 2010

Underbart

gott blev brödet som jag bakat, Levain ur Martin Johanssons brödbok, enklare bröd och så trixade jag i lite eget i brödet också, pumpafrön, solrosfrö, linfrö för att få brödet lite mer tuggmotstånd, och så tog jag och smörjde ytan med vatten när jag tog ut brödet för att få en mjukare skorpa då maken tyckte det var hårt....

det höll på att gå åt skogen trodde jag....glömde nämligen att hälla ner lite färsk jäst och kom på det sist...men tog lite vatten och rörde ut jästen ner i degen och löste upp allt igen...degen blev väldigt lös, och när jag skulle vika den så fick jag ta slickepotten och dra istället för att ta med händerna och vika...men det gick bra det också, och när jag till slut skulle hälla ut degen på en handuk för att vika det sista, så var allt väldigt kladdigt på ytan så pudrade först grovt rågmjöl på handduken, sen ner med degen och så lite vetemjöl special på ovansidan och så drog jag igen med slickepotten och tänk det gick....när jag skulle vända ut degen på plåten så trodde jag aldrig att det skulle bli något mer, men si där fick jag fel....för väl i ugnen med isbitar i nederplan jäste degen upp och blev så vackert brunt och fyllig......

ett riktigt kul bak....och nu har jag satt en saffransdeg för dagens lussebullar :0) får se om jag kan lyckas lika bra med dom....

tjingeling

1 kommentar:

Laizan sa...

Kul att du också bakar ur Martins bok, de är jättebra recept. Fast jag har skippat steget att lägga degen i en handduk, lägger bröden direkt på plåten istället, funkar det också. Tyckte det blev så kladdigt med handduk och sen att få över dem till plåten. :)