"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

onsdag 22 december 2010

Godmorgon världen

Det är -26 C idag här hos oss, svidande kyla, men jag sitter inne och hostar fortfarande, ska ge mig ut till apoteket och vårdcentralen idag för att hämta lite papper.Ett måste faktiskt att hämta medicinen som både jag och maken kan ta del av, för vi hostar båda två.

Tur att vi har ställbara sängar så att vi kan höja huvudkudden och att man kan halvsitta när man behöver det och få hjälp i sitt hostande. Jag hoppas på att bli frisk tills julafton och så längtar jag så till juldagen då jag äntligen får krama alla mina barn! Å tänk att en längtan kan vara så stor....

Förberedelser för jul, ja dom ligger nere...har inte gjort någon knäck, eller annan julmat heller för den delen, känns rätt oviktigt just nu. Vet att jag ska baka till juldagen, men det brödet är ju så fruktansvärt enkelt så det sköter sig själv. Jag bakade det i går, och blir lika facinerad varje gång att det är så urenkelt.

Glädjer mig så åt mitt vackra (bruna) och praktiska fat från Gränsfors krukfabrik, det är perfekt att baka i :0) man blandar ihop smeten, sätter på locket från stekpannan och låter det jäsa, sen skrapar man ur allt och viker ihop degen och lägger den i en form....gräddas...och jag har ett underbart vardagsbröd, gjort på vetemjöl visserligen men med solroskärnor, linfrö och sesamfrön...utan socker, utan fett, och fantastiskt gott....

Dessutom är känslan när man använder fatet att man gör som i gamla tider, inga bakmaskiner, inga degblandare utan bara enkelhet. Det är oerhört roligt att baka bröd nu för tiden, tack vare Martin Johansson och hans blogg, för det var där jag först började läsa om surdegsbröden....

Enkelhet är roligt, det är billigt att baka bröd själv, och när det blir gott dessutom är det ännu roligare...det danska brödet ligger på kylskåpet för att bli andmat....det blev gott, men en viss bubblighet i våra magar gjorde att jag bestämde mig för att ge det till änderna istället....de är hungringa och utan mat...

Återkommer med paketen jag fick i går och i dag :0) Usch....nu är det snart slut i min korg, men måste säga att det var otroligt roligt att få vara med i Julswappen, man blir lite konstig haha...för man börjar redan att fundera på vad man ska hitta på nästa år.....hihi...kanske gör jag en swapp till någon annan ;0) med grejor jag samlat under året...vem vet....den som lever får se ;0) tjingeling nu ska jag vila....

1 kommentar:

Vida sa...

Hej fina! Visst är det kul att swappen påverkar en så... en del av mina klappar kommer från fynd under året, samtidigt vill man ju spara lite till dess att man vet vem man ska tomta till, lite personligt vill jag ändå göra det...

Kommer hem till trettondagshelgen, kanske kan vi ses om du är hemma..

Kramar