"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

torsdag 4 november 2010

Lysande

såg sommarpratarna och Skavlan på tv och där fanns det många personer som facinerade mig utifrån sina personligheter, sina öden och de samtal som utspelade sig där och då. Så råkade jag också hamna på Gokväll häromdagen och där var Igor Ardoris som skrivit en bok om Hänsyn och som där pratade om att ta plats i tågvagnen...han använde ett språk som jag känner igen....

Tåget, och järnvägsvagnen som jag också använt i mina inlägg ett par gånger...just med tanke på relationer eller annat jag skrivit om. Det som jag fastnade för nu som han sa om hänsyn, det var att man måste först visa sig själv hänsyn för att ge den till andra. Hur menade han då? Jo, han menar att för vi ofta visar felriktad hänsyn genom att själva inte ta plats i livet, i hans fall beskrev han det som jag uppfattade det att ta plats i tågvagnen, på det säte man själv hade plats i för att sen kunna erbjuda någon annan platsen.

Reflekterade kring det en stund gällande mig själv, om min plats i vagnen som är Livet, och de medpassagerare jag har i vardagen i form av kollegor, vänner, familj. Inser att jag har svårt att ta plats där jag har rätt att ta plats och lämnar hellre över platsen till andra. Tänkvärt....på  riktiga tåget när jag reser normalt har jag en platsbiljett och har då inga svårigheter att ta mej för min plats...undrar varför det är så? För att jag har betalat för den förmodligen...

men har också reflekterat kring att jag numera åker i samma tågvagn och tåg som min make...vi är på väg mot samma håll...destinationen kan vara okänd, men vi sitter där tillsammans och ser var vi kommer. Att ha mål har vi självklart och de varierar men det viktigaste är att vi har en dialog om någonting händer på vägen.

Det är det som är hänsyn...att ha en dialog att inte bara lämna över allt till någon, oavsett om vi köpt vår platsbiljett eller inte...vilket tåg vi än åker i....och kanske också är det en framgångsfaktor i våra liv, att visa hänsyn på rätt sätt, att vi först tar vår plats, på vår stol där vi är, och sen lämnar över istället för att erbjuda andra vår stol och vår plats innan....det är min reflektion kring det hela....

respekt...hur får vi den annars om vi inte ger oss själva den? Ja...det är många tankar nu!

Ha en fin em...

3 kommentarer:

IggePop sa...

Bra där! Du är som sagt en klok kvinna! Kände i gen mycket av det du skrev... Kram kram

Anonym sa...

Låter som en bok för mej :-)
Man kan ju också ta någon i knät - om man vill åka tillsammans ;-)

KRAM!!!!
Hoppas att ni får en härlig allhelgonahelg

Vida sa...

Klokt skrivet och något att vila tanken på när jag nu kryper till kojs och återkommer en annan dag..

Varmaste kramen