"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

tisdag 23 oktober 2012

Jag mår illa...

sen i natt..igår brakade magen loss..förmodligen en reaktion av en mindre bra ärtsoppa eller stress...jag vet inte men jag är hemma idag för säkerhets skull. Så ingen mer blir dålig. Svårt det där med min mage, om det är fibrer, laktos eller stress. Nå, solen skiner och jag blir glad av det iaf. I övrigt var gårdagen helt ok på jobbet. Det finns små grupperingar som pratar och ja, det finns nog ett behov av att prata.

Själv så pratar jag också, men jag känner igen mej lite i att jag drar mej åt sidan och försöker fokusera på annat än att fundera så mkt på hur och varför, det ger mig inte något att älta. Jag försöker bara göra dagarna så bra som jag kan. Igår jobbade jag faktiskt och det kändes skönt på ett sätt. Fick släppa tankarna en stund. Funderar hit och dit...4 timmars pendlande blir inte bra, att bo där veckovis blir inte heller bra tror jag. Det positiva är att man får längta, och att man har ett jobb ett tag till då. Man kan ju alltid söka nya jobb under tiden. Ja, det är inte så enkelt alls längre när tankarna lagt sig kring allt.

Om jag inte flyttat har vi ändå haft en situation där jag varit på annat håll eller så har jag haft ett annat jobb, eller varit sjuk...om om inte varit...ja...nu är jag här idag och har ett val. Inte är det enkelt inte...

OM mamma levt har hon fyllt 70 år idag....ja tänk tanken OM...då kanske jag haft 2 att ta hand om, eller ett syskon som delat mitt liv...OM är ett ord, det är inte VAD som är.

En gång på kurs fick jag en bra ledtråd till att arbeta vidare. Det var VAD ska jag göra och så drog jag ett streck under och skrev HUR .

Det ger mig fokus på just det, Vad ska jag göra nu, och Hur gör jag för att nå dit. En förändring i livet kräver mod, och mod är något vi får när vi måste förändra. Fastnar vi någonstans på vägen får vi fråga oss, VAD ska jag göra nu, just här och nu, och HUR gör jag det för att uppnå det jag vill just nu. OM är bara något som gör att vi tvivlar eller blir försiktiga tycker jag. För OM händer, eller OM är, så har vi alltid nya vägar att gå vidare om vi ställer oss frågan igen VAD/HUR från den nya punkten.

Vad händer? Jo, jag mår illa. Hur blir jag frisk, jo genom att vila och vara lugn. Resultat= Frisk.

OM jag gått till jobbet...ja vad har hänt då? Jag blir inte frisk/Hur har jag blivit då? = Sjukare.

SÅ försöker jag resonera med mej själv just nu, kanske fungerar det för dig som är här och kikar också, i situationer där du behöver bena ut saker för dig själv, att få möjlighet att växa i dina tankar istället för att sitta fast i OM...för om, OM har varit, eller blir nått du inte vill. Vänd dig till VAD vill jag/ HUR når jag dit så får du också ett resultat. Du utforskar möjligheterna och lämnar det som du inte vill just då.

Något som jag lärt mej under åren är att det går att välja om saker man gör fel, världen går inte under, jag har fått många erfarenheter av just att göra fel saker i mitt liv, många hade jag kunnat undvika OM jag hade ställt mej frågan VAD/HUR istället. Men, nu gjorde jag inte det just då, och jag förlåter mig själv för att jag inte visste bättre då. Nu när jag vet bättre kan jag göra bättre val för mig och det jag vill.



VAD= arbetslös
HUR= söka jobb, utforska möjligheterna till nya vägar

VAD= vill jag göra
HUR= söka på nätet efter intressetester, lämplighetstester osv

VAD= bli frisk
HUR= ta hand om min kropp och själ genom att vara snäll med den och vårda den


Ja och så kan man hålla på tills man sett en struktur på det du/jag vill göra.

Önskar alla en fin tisdag, solen skiner och njut av glimtarna och gör något bra för din del just idag.

Inga kommentarer: