"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

tisdag 30 oktober 2012

En lång kort dag

Konstigt nog så gick dagen väldigt fort, utifrån att ha täffat, sjukgymnast, kurator och läkare och själv varit i fokus under en hel dag. En dag där det bara handlade om mig och mitt liv, om min situation, min kropp, min hjärna och hur jag bäst ska kunna må bra.Jobbigt men lärorikt.

Fibromyalgi stod det på lappen som jag fick med mej hem, smärtföreläsning inbokad, många funderingar. Jag har uppgifter att utföra för att återställa balansen i min kropp och därför så ska jag återuppta kontakten med det ställe jag trivs bäst på för min träning. Det är uppdrag nr 1 i morgon. Att börja bygga upp mig igen från början. Att ta det i små steg istället för jättekliven som bara begränsar mig för att jag får infektioner osv. Att vara vardagsmotionär igen. Att återskapa glädjen och hitta det som är jag utifrån att jag blivit tom och innehållslös under en längre tid. Livet är bra, jag är trygg och är älskad för den jag är, och därför har jag också möjligheter till att ta hand om mej själv mer, njuta av livet som är bra. Ovant att inte leva i ständig beredskap och det handlar om att förändra djupa upptrampade stigar. Återbesök och uppföljning är också bokade.

Jag är glad åt att jag har arbetat så mycket med mej och min historia så att jag ser vad jag behöver stöd med utifrån mitt nya läge. Att jag har sedan en tid tillbaks accepterat att jag har ont, och inte ignorerat att jag inte orkar allt lika som förut. Att åren gett mej insikter som gör att jag kan gå vidare mot nya möjligheter för mej själv och framförallt är jag klar över att jag är mer värd än att slängas hit och dit i en organisation som inte vill ha mej där!

Om jag kikar i backspegeln så gillar jag inte hur jag blivit behandlad,eller låtit mej behandlas av människor som växt genom mina rädslor för att inte duga eller vara tillräcklig. Jag har gett näring åt fel saker helt enkelt. Nu är det dags att ge näring åt mej själv och mitt mående och tack och lov för min förstående familj och mina barn som förhoppningsvis har sett mina misstag och inte gör om dem! Jag vill att de ska ta hand om sig och ha det bra, inte göra våld på sig för något de inte vill.


Arbetsmarknaden är en tuff sak, och jag har levt för att försörja mig och min familj, nu vill jag ha ett nytt arbete där jag kan få vara jag, precis som jag är, och få göra det som känns glädjefyllt. Att få tillgång till vad det kan vara för mej, vet jag en del om, men nu väntar ett arbete med att bena ut det också för att kunna få möjligheter att se mig om i yrkesvärden och kika lite på vad som kan bli bra för mig och min kropp i framtiden.

Att bli så pass "frisk" i min värk så att jag orkar med mig själv och jobb. Livsglöd och vilja finns, jag vet att jag kommer att lösa detta också, jag har gjort större saker än det här och gått hel ur det också.

Så jag är modig och stark i den tanken att jag kan, för jag vill!! Och jag är redan halvvägs ute....

PS- Bilderna på syster yster och barna blev riktigt bra :0) och jag är stolt över att jag fick så härliga bilder i studion på egen hand :0)! DS

1 kommentar:

Vida sa...

Hej fina du, läser och följer din resa. Låter klokt att vara rädd om just dig och värna om dig själv.. bra också att ta ett helhetsgrepp..
Kramelikram från Liv