"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

söndag 21 april 2013

Så fanns de plötsligt där

guldet som människor la sina händer på och bad om något för sig själva och precis så gjorde även jag
En stilla bön 
Ett par steg senare stannar jag upp, tittar och ser något vackert där ibland halsbanden som hänger
ord av en författare vars namn jag lägger på minnet och googlar på när jag kommer hem.

Paul Ermite, " alkemisten av orden" en tjeckoslovakisk poet, som skickar ord rakt in i mitt hjärta

"Searching for myself all the time!
And when finding me, I am gone!
But I got to meet me by this time....
"

Paul Ermite

Ja ibland finner vi orden efter en ovanligt krokig väg och tar dem till oss, precis som jag gjorde där på den berömda Karlsbron i hjärtat av Prag. För mitt liv har präglats av just det, sökande av mig själv, och fick feedback häromdagen som la sig i minnet, är du riktigt klar med dig själv? Frågan kom inte oväntat, och svaret som kom var väntat, JA, jag är där, jag möter mig själv nu, och jag är nöjd med det jag möter.

Det är så, att mitt jag har landat, funnit en plats i livet där jag kan utvecklas och leva precis som den jag är, utan att leta efter något bättre eller annorlunda hos mig själv. Tryggheten i det är enorm. Oavsett vad andra tycker och tänker om mig så är jag bara jag. Rätt upp och ner. Och ja, jag är faktiskt mycket där i mitt skinn, en vuxen tänkande kännande människa som efter många långa hårda smällar står rätt upp och står stadig kvar och känner sig stolt över den hon är. Att mitt liv kantats av otaliga sorger, krascher och annat som ingår i våra liv har gjort mig till den ödmjuka människa jag är. Att alla inte älskar mig, det kan jag leva med. Att jag kan göra mina egna val när det gäller sällskapet runt mig är skönt, jag behöver inte vara på ett speciellt sätt för att vara trygg i andra sällskap, jag är bara jag. Take it or leave it....så enkelt...för jag är inte borta när jag hittat mej själv, jag är i allra högsta grad här, nu och för alltid tills den dagen då jag lämnar denna jord för att dansa mitt liv bland andra änglar.....med mina vackra änglavingar kommer jag den dagen också att veta vem jag var...och känna mig stolt över det :)


"Hope is the little stone in your emty palm
that had vanished, but where someone,somewhere
tossed it in the air,it reached the starry skies..."
J Skácel

1 kommentar:

Vida sa...

Klokord både från dig och andra.. vilken vacker bild på din hand över stjärnorna.
Kramar från Liv