"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

fredag 7 december 2012

så hände detta även mig

 





"Synkronicitet är ett annat ord för synbart meningsfulla sammanträffanden men som saknar orsaksmässigt samband. Ett exempel på detta kan vara att man tänker att det var länge sedan man träffade en person och som av en slump stöter man på precis denna person i nästa gathörn. För att betraktas som synkronicitet skall händelserna vara besläktade som koncept och chansen att de skulle inträffa tillsammans genom ren slump verka vara mycket liten."
 

Jag har läst om detta hos en vän, och jag tror faktiskt att det jag upplevde idag kanske kan räknas till Synkronicitet. Det var så här.
Jag reste till Stockholm på kurs och på tåget fick jag sällskap med en kvinna som var jättetrevlig, vi pratade mycket och vi kom på att vi jobbade i samma hus. Men hon skulle precis byta jobb i maj , och vi hade ju aldrig träffats, vilket vi båda tyckte var lite märkligt.
 
Men så pratade vi lite jobb och ja, ni vet, kom in på många olika saker och sen så sa hon att där hon skulle jobba, så kunde jag kanske söka någon tjänst, för dom skulle nog behöva någon med liknande bakgrund som jag. - Ja vem vet sa jag och log.
Våra vägar skildes, och en dag i veckan,så när jag var på väg till jobbet, kom jag att tänka på henne, funderade över var det var hon tog vägen, och tänkte att synd, att jag glömde vart det var...märkligt nog mindes jag inte hur jag än försökte.
Så idag när jag var satt och väntade på att få komma in på anställningsintervjun så visste jag plötsligt vart hon tog vägen! För kvinnan som kom gåendes och hämtade mig var hon och vi tittade på varandra och sa - Nämen hej, är det du?!
Ja, och sen så hade jag lite svårt att koncentrera mig på intevjun. De andra i gruppen blev naturligtvis förvånade, och ännu mer förvånade blev de när ytterligare en person i gruppen plötsligt mindes mig från 1980 talet och min anställning då! Det blev en konstig intervju och jag hoppas ju att det inte ska vara varesig för eller nackdel med den här slumpen. Jag gjorde det bästa jag kunde, så sen avgör ödet det hela.
OM det här var ett meningsfullt sammanträffande i en tjänst som jag sökt och som jag var tveksam om jag överhuvudtaget skulle söka. När jag väl kikat flertalet gånger på tjänsten och fastnat i annonsen så tänkte jag, nä..det är en mening med att jag ska söka den här, och ja, så blev det.
Så...vi får se...Tjingeling

 
 
 
 
 

1 kommentar:

Vida sa...

Å vilket spännande sammanträffande... det ska bli spännande att se vart du hamnar oavsett om det blir där eller inte.. jag hade nog sett det som åtminstonett tecken att jag var på väg i rätt riktning...
Kramar från Liv