"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

tisdag 25 december 2012

Juldagen

Ja då var julafton över för denna gång och mamma blev 88 år, och är fortfarande klar i knoppen även om hörseln börjat svikta en del märker jag. Men är man 88 så är det ok. Hon var trött som en vet inte vad sen barna åkt igår och när jag kom hem sov hon hårt. Hon somnade om igen flera gånger och jag tror dét beror på att hon har fått fel medicinering på ämnesomsättningen tyvärr. Man blir väldigt trött då. Jag har städat, fixat och grejat så det skulle bli jul för mamma.

Hemma sket jag i julen för att jag orkade inte slita själv där också..min jul blir ingen vila...mamma finns ju bara en kort tid till och sen så får vi se hur julen blir för mig. Mojen han var hos sin dotter som de brukar, hela släkten samlas och kändes lite konstigt att läsa om att min man firar jul  med sin gamla familj bestående av barn, barnbarn, barnens mamma och mormor, mfl,och jag sitter här som förr med min mamma och mina barn.. det blir konstigt att man är gift men fortfarande inte firar tillsammans. Men det är så splitrade familjer har det idag, barn på olika håll och då firar man med dom eller får nån ge upp sin familj och anpassa sig till den enas.

 Mina jular har varit så splittrade sen 74 och min egen tradition har jag aldrig fått ha...vi hár nästan alltid flaxat runt med barnen hit och dit, till mamma som fyllt år och till farmor och farfar på varsina håll osv sen när jag skilde mig var det väl en del jular som jag var ensam, jobbade eller var hos mamma...och firade med barnen på juldag...ja..det kanske inte är konstigt att jag inte gillar julen längre....för splittrad familj kommer vi alltid att vara även när mamma är borta för faktumet kvarstår, att min och min mans familjer alltid kommer att vara skilda åt vid jul....jag får lära mej att leva med det att inte ha honom med mig och att vårt hem inte kommer att vara julpyntat som jag är van...

Nya tider stundar och jag är glad åt att jag fick träffa barnens farmor i går, vi hämtade henne och körde henne till sjukan där hon hade dagpermission ifrån.....så jag har fått träffa en del i jul och idag packar jag ihop mig och åker hemåt igen för att jobba 2 dagar, sen är jag ledig och ska njuta då av ett par dagar med inga måsten...

tjingeling och god fortsättning på er,







3 kommentarer:

Vida sa...

God Jul fina du :)
Kramar

Nina Lindh sa...

Splittrade jular är inte kul. Själv får Lasse och jag fira ensamma var jul nu :(

Kraaaaaaaaaaaaaaaaam!

Lena sa...

Kikar in & önskar Ett Gott Nytt År!

Varmaste Nyårskramen♥ /Lena med flock