"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

lördag 31 december 2016

Gott slut till alla och en sammanfattning av 2016



2016 var ett år fyllt av sorger. Men också många av glädje. Nya insikter om livet och mig själv. Ett år att lägga i minnet och vara tacksam över att jag har lyckats hantera de värsta av allt, sorgen...

Året började med sjukskrivning och uppsägning från ett jobb jag blivit headhuntad till. 

Kändes hårt att inte fixa det man ville.Ett nederlag. Men insikten om att förutsättningarna var orimliga har jag sett och accepterat att allt är inte upp till mig alla gånger. Vet nu att jag ska inte kämpa på med det som är orimligt, och framförallt inte låta andra trampa ner mig. Och att jag inte behöver vara rädd längre för jag klarar mig ändå.

Dottern flyttade till hus i feb och ett nytt liv för dem börjar..mamma hann se huset i mars😊

Så kom beskedet om att jag skulle få göra min operation. Började förbereda mig i mars...operationen gick bra även om jag tappade blodtrycket ett tag och blödde från mjälten vilket jag läste i journalen efteråt...så hade jag tur..men så var det Liv dagen❤️en speciell dag...

Sen kom påsken och jag räddade livet på mamma i påskas då hon nästan gick ner i insulinkoma. Tufft ögonblick. Och sen så bröt hon fotleden i april...vi hade precis firat svärmors 90 årsdag vilket var en fantastisk dag❤️. 

Mamma blev inskriven på ett hem för att rehabilitera sig för att kunna komma hem så småningom. 

Så kom dagen vi förstått skulle komma men inte velat ha...dagen då vi tog farväl av svärmor. Hon somnade in lungt och stilla till sist och när allt det var över kom midsommar och mammas kris. 

Och med nästan exakt en månads mellanrum hade vi tappat våra mödrar Mojen och jag. Tuffa dagar, stor sorg och trotts att de båda fått leva långa liv och uppleva mycket så lämnade de kvar en stor saknad hos många.

Dotterns bröllop blev ett avbrott i sorgen och livet blandades med kärlek och glädje i deras lycka...en fin dag!
 
Semestern gick åt till att flytta ut mammas lägenhet och dagarna flöt ihop...då dog en fd kollega plötsligt, sen kom nästa fd kollegas död... kändes som döden omringat mig just då i livet...och åter dök upp och berörde mig ofantligt djupt. Den här gången var det en ung kusin till bonusarna som tragiskt omkom och återigen påmindes jag om livets snabba skiftningar..

Sonen kom in på sin utbildning flyttade till födelsestaden och dotter nr 1 och svärsonen fick drömhuset och flyttade in i september... det flöt på för barnen på olika sätt, glädjande nog😊

När hösten seglat in hade vi bestämt oss att åka söderut i vinter för att hitta sol och värme igen...få bara vara... men innan vi åkte kom glädjebeskedet om att jag skulle bli mormor igen nästa år...och sen kom Lilltroll också till världen i mörkaste november. Hon lyste upp livet igen... också...som alla de mina kära gjort under året med stöd och kärlek. 

Resan till värmen gjorde oss gott, julen har passerat och jag har fått en själ som lagt sig till ro i det som är...och avslutar året idag med mannen jag älskar med en dag som får bli så som vi gör den...

Och i den dagen finns en tanke om kärleken till livet, om dagen som kommer i det nya året. Det här året är passerat och kommer aldrig igen. Vi har klarat året tillsammans...med stöd och hjälp av dem...Min familj, den jag har runt mig och som stödjer mig i dagen på olika sätt i närhet och i fjärran.

De finns där som en varm filt att värma sig i på olika sätt. De kompletterar varandra. Och jag älskar de mina men även de dina som blivit mina, Mojens familj,den gåva som jag har fått med honom...

Precis som barnens farmor sa att det blir bara fler att älska då det kommer nya familjemedlemmar i ens liv.

Därmed önskar jag er alla som läser här..Ett Gott slut på 2016 och Ett Gott Nytt 2017. Med stor tacksamhet och ödmjukhet tar jag det nya året framåt i nått nytt...kärleken till livet och att få vara med om dagen även i morgon, då i takt med mig själv❤


Inga kommentarer: