"Mihmet Credo -"Jag tror på mig själv"

onsdag 30 augusti 2017

Vem var han?

Igår fick jag den här kartongen av C&D. Den låg i förrådet hos D:s mamma förseglad med sigill och innehöll oöppnade brev, brev som var skrivet på att det var privat egendom tillhörande min  mormor(mamma). Lite andlöst öppnade jag de förseglade breven och fann en otrolig mängd kärlek från en man som vi kallar N. Hade ett djupt samtal igår med C&D om vem denna man var och eftersom jag inte hade en aning om vem denna N var så blev jag naturligtvis nyfiken på varför denna kärlekssaga aldrig blev mer än breven och mötena där de stal stunder av lycka. 

Jag läste och begrundade Ns känslor och förstod helt plötsligt en hel massa saker gällande både mig själv och min mamma och mormor... en saga berättades för mig i brev efter brev...

De blev kvar på nått sätt i största förtroende hos en syster som mormor var så osams med under så många år... märkligt nog.. nu när jag träffat sonen D till mormors syster S som dött i sommar rullas en historia upp,en tragisk berättelse om två syskon som var osams i nästan 50 år, andra karaktärer som präglat deras och våra liv genom åren...mitt och D:s men även gett utslag på D:s relation till sin syster J som inte hade nästan någon kontakt med sin mamma på 20 år...

S dog i ensamhet nästan på dagarna ett år efter sin syster och jag rös när jag hörde den tragiska historien om en kvinna som dött i sin ensamhet där en sommardag i juni 2017...

Tänk vad livet format oss, valen vi gör blir betydelsefulla, utvecklingen av oss själva påverkar också i stor grad våra val...vi kan dö bittra i vår förtvivlan eller dö fridfulla i tanken på att vi gjort allt vi kunde för att leva så länge vi kunnat... på olika sätt präglade historien de två systrarna och deras liv, deras personligheter styrde livet mot det som kom i dess väg, men där gjorde de också sina val, min mamma valde att älska livet som det var, S valde att inte vilja leva och blev bitter..

Ja huvudet är fullt av intrycken från mötet med D & C där jag fick en lite skymt av vem mammas syster var... men en stor skymt av mammas fantastiska historia...

Tjingeling

Inga kommentarer: